El Num, la energía primordial
EL NUN: LA ENERGÍA PRIMORDIAL:
“Yo soy el gran principio divino, venido de sí mismo. ¿Quién es él? La energía, el océano de energía primordial, el padre de los dioses…”.
Tumba de la reina Nefertari
El NUN (deidad) sería como el Océano Cósmico Primordial. Sería el “principio de Todo”. Es como una energía en el que están contenidas, en potencia, todas las formas de vida, desde una estrella hasta una piedra. Al ser increado, constituye el “Todo” del que emana cualquier elemento vital. Esta energía primordial no es nacida, pero engendra todo nacimiento. El Nun también puede ser calificado como el “Creador de las fuerzas creadoras” que proporciona la “sustancia” de toda concepción.
Como observó Erik Hornung (1933-2022), “la civilización egipcia es sin duda la única que ha integrado lo no existente (Nun) y su potencial creativo de una manera perfecta en su modo de vida…”. Y todos constatan su fuerza, a la vez fecundadora y temible durante la crecida del Nilo, que es la proyección terrestre del flujo cósmico. Esto último parece muy interesante; pensémoslo de nuevo un momento: "es la proyección terrestre de la fuerza creadora...". ¿Qué explicación podrían dar los antiguos egipcios a las crecidas del Nilo en verano? ¿Por qué se producía? ¿Por qué bañaba la tierra desbordándose y la fertilizaba con el limo negro? ¿Por qué de esa sustancia negra brotaba la vida? ¿Por qué el país de Egipto se llamaba Kemet (el país de la Tierra Negra)? Porque de sus entrañas arenosas se generaba la “sustancia vital”. Todo reverdecía, todo florecía… Todo era animado.
Champollion contempló este flujo vivificante en las tumbas del Valle de los Reyes; en una de sus cartas lo califica de “fluido primordial o éter”, río celestial en el que navegan las barcas cósmicas, que aseguran la transmisión de la luz.
Esta energía posee una capacidad esencial: circular entre dos mundos, hacerlos nacer y subsistir, relacionándolos entre sí. “Nunca hemos sido conscientes, como lo hicieron los antiguos egipcios –escribe Anne Mancini-, de la extrema importancia de la energía cósmica que es la base de la vida y de la creación.
Los textos utilizan frecuentemente la imagen de las “aguas del Nun”, gracias a las cuales subsisten todas las criaturas, a condición de que se cumpla el ritual de ofrendas purificadoras. De cuevas tan profundas que alcanzan el océano de la energía, brota la curación, fertiliza la tierra y nutre los pozos que permiten crear aquí abajo unos jardines paradisíacos donde meditan los justos. Los lagos sagrados de los templos son resurgencias del Nun, donde se purifican los ritualistas (sacerdotes en los escritos egiptológicos) que cada mañana contemplan la creación en su plenitud.
Esto es importante: los templos (p.e. el templo Karnak) suelen tener como un lago que serían fragmentos de “aguas primigenias” (Nun) donde se produce la purificación; pensemos que los ritualistas (sacerdotes) se “purifican” cada mañana con sus aguas antes de iniciar su culto ceremonial en el templo. Van completamente depilados de la cabeza a los pies (signo de purificación o descontaminación) y luego vestidos de blanco, que es el significado en este caso, de la pureza. Como ocurre a menudo en el pensamiento egipcio, la creación se expresa en una forma dual; es el motivo por el que la energía primordial puede aparecer como una pareja, formada por el Nun, el polo masculino y Naunet, el polo femenino.*
*Jacq Christian: “El Egipto faraónico”. Traducción: María Teresa Rodriguez Fisher. Editorial Blume 2023. Barcelona. 517 páginas.
**Fotos de la misma fuente y de internet.
Doctor en Medicina y Egiptólogo
(Miembro del Instituto valenciano de Egiptologia IVDE)
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THE NUN: THE PRIMORDIAL ENERGY
“I am the great divine principle, come from itself. Who is it? The energy, the ocean of primordial energy, the father of the gods…”
Tomb of Queen Nefertari
The NUN (deity) would be like the Primordial Cosmic Ocean. It would be the “beginning of Everything”. It is like an energy in which all forms of life are contained, in potential, from a star to a stone. Being uncreated, it constitutes the “All” from which any vital element emanates. This primordial energy is not born, but engenders all birth. The Nun can also be described as the “Creator of the creative forces” that provides the “substance” of all conception. And as astrophysicist Fred Hoyle (1915-2001) points out, this primordial matter, in the alchemical sense of the term, is in a state of constant creation, without beginning or end. One of the roles of the Pharaoh, thanks to the appropriate rites and government, is to maintain his country in a powerful way to guarantee the existence of his people, knowing however that the Nun will have the last word.
As Erik Hornung (1933-2022) observed, “Egyptian civilization is undoubtedly the only one that has integrated the non-existent (Nun) and its creative potential in a perfect way into its way of life…”. And everyone notes its strength, both fertile and fearsome during the flooding of the Nile, which is the terrestrial projection of the cosmic flow. The latter seems very interesting. Let us think about it again for a moment: "it is the terrestrial projection of the creative force..."What explanation could the ancient Egyptians give to the flooding of the Nile in summer? Why did it happen? Why did it bathe the land by overflowing and fertilize it with black silt? Why did life spring from this black substance? Why was the country of Egypt called Kemet (the country of the Black Land)? Because from its sandy depths the “vital substance” was generated. Everything was green, everything was blossoming… Everything was alive.
Champollion saw this life-giving flow in the tombs of the Valley of the Kings; in one of his letters he describes it as a “primordial fluid or ether”, a celestial river on which cosmic boats sail, ensuring the transmission of light. This energy has an essential capacity: to circulate between two worlds, to give birth to them and to subsist, connecting them to each other. “We have never been aware, as the ancient Egyptians were,” writes Anne Mancini, “of the extreme importance of cosmic energy which is the basis of life and creation.
The texts frequently use the image of the “waters of the Nun”, thanks to which all creatures subsist, provided that the ritual of purifying offerings is carried out. From caves so deep that they reach the ocean of energy, healing springs forth, fertilising the earth and nourishing the wells which allow the creation of heavenly gardens down here where the righteous meditate. The sacred lakes of the temples are resurgences of the Nun, where the ritualists (priests in Egyptological writings) are purified, contemplating creation in its fullness every morning. This is important: temples (e.g. the Karnak temple) often have a lake that would be fragments of “primordial waters” (Nun) where purification takes place; let us think that the ritualists (priests) “purify” themselves every morning with its waters before beginning their ceremonial cult in the temple. They are completely shaved from head to toe (a sign of purification or decontamination) and then dressed in white, which is the meaning, in this case, of purity. As often occurs in Egyptian thought, creation is expressed in a dual form; this is why primordial energy can appear as a couple, formed by the Nun, the masculine pole, and Naunet, the feminine pole.*
*Jacq Christian: “Pharaonic Egypt”. Translation: María Teresa Rodriguez Fisher. Editorial Blume 2023. Barcelona. 517 pages.
**Photos from the same source and from the internet.
Doctor en Medicina y Egiptólogo
(Miembro del Instituto valenciano de Egiptologia IVDE)
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